Preparálás házilag!

A Magyar Horgász májusi számát olvasgatva találtam ezt a nagyon érdekes cikket. Mondom ez az, amire már régóta vadásztam, mert végre valaki egy olyan módszert írt le, ami egyszerű és bárki álltal könnyen megvalósítható. Hallva a hal preparálás árait nem kis megkönnyebülést jelent ez nekem, illetve gondolom másnak sem.

Akkor nem is húzom az időt tovább, következzen a cikk teljes terjedelmében…

Preparálás házilag

Sok horgásznak eszébe jut, hogy egy-egy halát vagy csak a hal fejét megörökítse az utókornak. Elég nehéz egy halfejet tartósítani,kiszárítani, de viszonylag egyszerűen és sikeresen megoldható feladat akár házilag is, ha ügyesek vagyunk, s akkor életünk végéig ott lehet kedvenc zsákmányunk feje a polcon. Én már évtizedek óta készítem ki kedvenc halaim fejét, a saját magam által kikísérletezett, egyszerű módszerrel. Különösen, ha külföldön járok, és különleges halakat fogok. Szívesen nézegetem a régi szép fogásaim emlékeit. Mindegyik kipreparált halfejhez egy-egy történet kapcsolódik. Egy ilyen halfej lett perdöntő bizonyítéka itthon a barna pisztráng mongóliai előfordulásának. De nézzük sorban az egyes munkafázisokat.

Előkészítés

Mindjárt az elején van egy kényes dolog:hogyan öljük meg a halat. A szokásos fejbe vágás ugyanis tönkreteheti leendő trófeánkat. Nemcsak azzal, hogy külszíni sérülések érik, hanem azzal is, hogy az agy környékén belül megrepednek a csontok és hártyák, így a zsíros anyag kifolyhat a helyéről. Mivel ez nehezen szárad, meghiúsíthatja a munkánk sikerét.A fejbe vágás helyett inkább a leszúrást javaslom, tehát annak aki preparáláshoz készül. Szúrjuk meg és bontsuk fel a halunkat a torokrésznél a hasi oldal felől. A halak vérrel átitatott részei könnyen romlanak, például a kopoltyúja. Ezért előkészítéskor eltávolítom ezeket a részeket. A testről a kopoltyúfedő végénél vágom le a fejet. Így tulajdonképpen a nyelv, a száj, a szem, a koponya, a kopoltyúfedők maradnak a kikészítésre váró fejen. A gerinctő melett kétoldalt marad némi hús, azt kikaparással eltávolítom.

A sarki pér uszonya is trófeának szám�t...

Formálás

A fel formáját még kiszáradás előtti állapotban kell kialakítani, mert száradás után a fej már nem mozgatható. Ennek során el kell dönteni, a száj és a kopoltyúfedők nyitottságát. Sokan szeretik a haj száját(különösen ragadozókét) teljesen széttárt állapotban kipreparálni. Én más véleményen vagyok. A teljesen nyitott száj torz, természetellenes”arcot” kölcsönöz a halnak. Inkább javaslok egy közepes nyitottságot. Ugyanez vonatkozik a kopoltyúfedőkre is. Ha szétnyitjuk azokat, a fej sokkal nagyobbnak látszik, de torzul is, nem lesz természetes. A szájnyílás szögét egy kis függőleges fapöcökkel szoktam meghatározni. Egy viszintes kis fapöcökkel emelem fel és tartom meg a nyelvet.

Sózás

A sózásnak kettős funkciója van. Egyrészt gyorsítja-és nemcsak a felszínen-a kiszáradást. Másrészt konzervál is. Csak a sóval jól bekent részeket kímélik meg a kártevők. Ha nem sózunk be alaposan mindenhol , a darazsak megrágják, a legyek beköpik a fejet. Később pedig beköltözhetnek a molyok. Ne sajnáljuk hát a sót a fejtől, kívül-belül alaposan, mindent takaróan, vastagon szórjuk meg.

A foga és fogai.

A kisebb testű piranhát egészben is ki lehet szár�tani

Tömés

A fej tartását a pálcikákon kívül egy belső, újságpapíros tömés adja meg. Nem kell túl erősen megtömni, hogy később a tömőanyagot el tudjuk távolítani.

Szárítás

A megsózott, kitömött fejet tegyük ki egy szellős, száraz, ha lehet napos helyre. A só kiszívja a nedveket, és azok lefolynak a fejről, tehát vigyázzunk, hova tesszük. Tegyünk alája is újságpapírt, és fél naponként forgassuk meg. Miután a fej kezd keményedni, a tömö újságpapírt távolítsuk el. Ilyenkor még könnyen megy, mert „sónedves”. Ha nincs napsütés, vagy nyirkos az idő a fej nehezen vagy egyáltalán nem szárad. Ekkor a megértő horgászfeleség esetleg megengedi bevinni a fejet a fűrdőszobába, ahol a vízmelegítő bojler(régi típúsú gázbojler) közelében elhelyezve mesterségesen száríthatjuk. (Hajszárítóval, és sütővel még nem próbáltam.)

Mosás

Miután nagyjából kiszáradt a fej(néhány nap), a só kiül rá. Ilyenkor folyó vízben mossuk meg úgy, hogy a felszíni sót eltávolítjuk róla, de a víz nem áztatja át a belső részeket. Ilyenkor már kivehetjük a fapálcákat is. Ekkor kerülhetünk szembe először azzal, hogy az ilyen módon történő preparálásnál a fej összezsugorodik. A peckek beszorulhatnak, így el kell őket vágni, vagy fűrészelni. A kiszárítást folytatom. A mosást, ha még szükséges megismételhetjük addig, amíg a fej felszínén már nem látszik a sókirakódás. Így a fej visszanyeri eredeti színét.

Lakkozás

Sokan végleges kizsáradás után lakkozzák a fejet. Így fényesebb és szagtalanabb lesz. Én inkább vállalom az enyhe halszagot, de szeretem eredetiségében csodálni különleges zsákmányaim fejét. Amennyiben mégis zsírfoltok jelennének meg rajta , akkor gyógyszertári sebbenzinnel mossuk lea szenyeződött felületeket. Ha minden sikerült, egy évtizedekig elálló, szép trófeával lettünk gazdagabbak. (Érdemes a folyamatot egy kisebb fejen kipróbálni, mielöttt életünk halának fejét elrontjuk. Ha nem sikerül, vagy nem bíznak magukban, forduljanak szakemberhez.)

SZÖRÉNYI ZOLTÁN

Forrás: Magyar Horgász 2007 májusi száma.

Web: www.mahor.hu

Képek forrása: Magyar Horgász 2007 májusi száma

Web: www.mahor.hu

A cikk eredeti formájában a fenti újságban jelent meg.

Reklámok

~ Szerző: ortilos - május 4, 2007.

13 hozzászólás to “Preparálás házilag!”

  1. helló nekem nagyon tetszik a honlap ép pont most keresgéltem egy ilyen oldalt és pont az elönek meg találtam
    én mos pont ezt csinálom sózom!!!

    létszi ha van msn-ed akor vegyél fel msn-re kösz

    pepe.dj@hotmail.com

  2. sziasztok.én annyi külömbséggel preparálok,hogy a már megtisztitott,beállitott halfejet nem sózom,hanem sós vizben(1 liter vizben 1 kilo sót oldok)áztatom 2hétig.utánna nagy méretű deszkára helyezem és napon v.radiátoron száritom.a kiült sót köröm ill.fogkefével tisztitom le.ez után lakkozom.(igy nem bűzlik,nem köpi a légy)már nagyapám,apám is igy csinálta most én is folytatom.próbáljátok ki ti is.haal zola

  3. ÉN SE SÓVAL SE SZÁRÍTÁSSAL NEM CSINÁLOM HANEM FORMALINNAL NAGYON SZÉP ÉS MEGÖRZI AZ EREDETI SZINÉT A HAL.SZÉP NAPOT

  4. hol szerzed be a formalint,milyen mennyiségben és hogy kell vele bánni?nem ismerem ezt a módszert de szivesen kipróbálnám.köszi.haal zola

  5. Szevasztok! A nyári harcsák már elkészültek, az enyémeket most fogom letisztítani, képek nemsokára. A sós vizes megoldás tetszik! Magyarul akkor 1:1 az arány, gondolom ha nagyobb a fej akkor a mennyiség is növekszik..

  6. hello az egész hal kitömése preparálása érdekelne hogy és mikép történik!!!!!!!!!!!!!!!!!!köszönön a segitségett

  7. üdv!

    akárki is irta ezt a cikket, amelyik a sóval történő készitésről szól, az biztos hogy fogalma sincs a preparálásról.

  8. kedves HORVÁTH VIKTOR!szeretnénk már olvasni,hogy miként kell preparálni mert fogalmunk sincs róla.itt büdösödnek a halfejek te meg azt sem írod,hogy sózzuk v.borsozzuk.a cikknek az a címe,PREPARÁLÁS HÁZILAG.minden olyan módszert ami működik,és házilag elvégezhető,azt várják a kedves olvasók.én leírtam ami nekem bevált,te meg megjelensz és leszólod.közben a te módszeredről egy mukkot sem szólsz.Január óta rohadnak a halfejek és nem merem őket sózni,hátha tanulunk valami jobb módszert Viktortól.

  9. Szevasztok! Igenis működik a sózással történő preparálás, nekem egy 27 kilós harcsa fejét sikerült így elkészíteni. Lesznek képek is róla. Igaz elsőre nem úgy sikerült ahogy szerettem volna, de ÉN volt a hibás. a lényeg hogy menetközben többször meg kellett volna tisztítani, de ezt nem tettem. így néhol a só kiütött rajta. amikor elkszült, teljesen száraz lett, akkor lelakkoztuk. és kapott egy fatáblát. abból a magasságból ahol most van, onnan a kis apró sócsomók nem látszanak, és nem büdös!

  10. Hello !!

    Korábban már irtam ide a halfejpreparálásról, de én igazából kiadót szeretnék találni a művemre, amely 28 A4-es oldal a halfejkészitésről mindenféle magyarázattal! A Magyar Horgász 2007 májusi számában megjelentettek egy ilyen amatőr cikket a preparálásról, bezzeg egy normális irást nem képesek berakni az újságjukba, holott százszor szebbet lehet csináni, mint egy ilyen sózott, minden alkatrészétől (hús, kopoltyú, agy) megfosztott, büdős halfej, amin még a só is kicsapódik és felpattog a lakk róla!! Ha valakinek van ötlete, hogyan jelentethetném meg az irást sok horgász örömére annak örülnék !! Ötleteket várom: josrac26@citromail.hu.

    Üdv: Viktor

  11. Én is várom kedves Viktor preparálási folyamatát! Ha tudod tedd már fel és segíts másnak is! Thank you

  12. Én Úgy szárítom hogy száraz porszerű homokkal leöntöm.de így is jó.Tök király a honlap.

  13. Nagyon örülök hogy megtaláltam ezt az oldalt már jó ideje keresek ilyesféle könyveket. Nagyon szeretek horgászni és érdekelt a preparálás is. Már az apukámnak van egy csukája és egy busája… Be vannak molyosodva.

Vélemény, hozzászólás?

 
